En brølstærk visuel identitet slippes løs
- Kunde
- Brølstærk
- Tema
- Softwareudvikling
- År
- 2021
- Services
- Visuel identitet Branding Logo-design
Kommunikationsskalaen
Vores skala hjælper os og dig med at starte samtalen om jeres kommunikationsform. Samtidig giver den dig et overblik over, hvor på skalaen jeres tone of voice er placeret. Herunder er den vist i relation til casen.
Karsten Moskjær Kofod, lead designer i Vokseværk“Brølstærk har været en fornøjelse at arbejde med, fordi de vidste, hvad de ønskede sig af deres nye visuelle identitet.
Og samtidig så var Gitte og Thomas fra Brølstærk ikke bange for at prøve ting af og gå lidt ud af deres comfortzone, så vi sammen kunne skabe noget virkelig fedt til Brølstærk.”
Forarbejdet var gjort – og Brølstærk havde gjort sig en del tanker omkring deres nye visuelle identitet.
- Den skulle adskille dem fra mængden af deres konkurrenter (klart en god idé).
- Den visuelle identitet måtte ikke være "kedelig og klassisk IT-tør" (amen!).
- Den karakteristiske gorilla skulle bibeholdes som en del af logoet, men den skulle fornyes og genfortolkes.
Sæt i gang med den udfordring, hvor vi i øvrigt blev udvalgt foran en stor flok af dygtige bureauer.
Lækker gorilla fra en ny vinkel
Én ting er at skabe en visuel identitet til en kunde. Noget andet er at skabe en visuel identitet, hvor et elsket logo skal fortolkes og fornyes. Der er holdninger og ikke mindst rigtig mange følelser i spil, for vi er helt inde og pille ved firmaets visuelle DNA.
Sammen med Brølstærk satte vi gang i en grundig proces, hvor Gitte og Thomas løbende blev involveret undervejs. Vi testede forskellige farver, typografier – hvor vildt skal det være? Og hvad med gorillaen? Hvilken retning skal vi tage den i? Hvilke detaljegrader er vigtige?
Med vores faglighed og erfaring kombineret med deres ønsker, ramte vi i fællesskab målet. Eller ja, gorillaen.
Magnetismen blev et designgreb
Virksomhedens medarbejdere er fordelt på forskellige lokationer – på deres hovedkontor og ude hos deres kunder. Men selvom medarbejderne fysisk sidder spredt, er de stadig én samlet enhed af forskellige kompetencer og én helhed af nysgerrige, videbegærlige mennesker.
Så spredt, men med stor tiltrækning. Helt magnetisk. Vi har derfor fundet inspiration i magnetismen og skabt kantede farveelementer, der kan stables og samles til én enhed, og som også kan eksplodere og spredes til forskellige mindre enheder.
Hvad så med gorillaen?
Ja, den var sjov at arbejde med! Vi arbejdede ud fra Dieter Rams’ grund-design-regel “Less, but better”. Så ikke for meget lirum-larum, men enkelt og lækkert.
Vi synes, gorillaen skulle være abstrakt, men man skulle stadig tydeligt kunne afkode, at det var en gorilla. Derfor har vi haft særlig opmærksomhed på gorillaens ansigt. For man skulle bogstaveligt talt kunne forskel på hoved og øhhh… hale. Og faktisk er gorillaens ansigt og dens form netop med til at gøre den genkendelig og også adskille den fra dens artsfæller. Med så enkelt et design tæller hver streg og placeringen for at højne enkeltheden og udtrykket i designet.
Gorillaen fungerer også som et grafisk element, og grafiske elementer må for alt i verden ikke blive for tunge at se på. Gorillaer kan (surprise, surprise) blive ret tunge at se på, så derfor valgte vi at dele gorillaens krop i to dele for at skabe luft og give logoet lethed.
Resultatet er en lækker, abstrakt og frem for alt karakteristisk brølstærk gorilla.