Værdier bærer ny visuel identitet frem
- Kunde
- Lukasskolen
- Tema
- Skole
- År
- 2021
- Services
- Logo-design Grafisk design Visuel identitet Sparring Webdesign Tone of voice
- Fotograf
- Velkendt
Kommunikationsskalaen
Vores skala hjælper os og dig med at starte samtalen om jeres kommunikationsform. Samtidig giver den dig et overblik over, hvor på skalaen jeres tone of voice er placeret. Herunder er den vist i relation til casen.
Ren lækkerhed er bare ikke nok, når et nyt logo skal designes. Vi ville gerne skabe et lækkert, sammenhængende design til Lukasskolen, der afspejler skolens DNA. Det skal være levende, nærværende og imødekommende – præcis som skolen er det. Vi ville finde den røde tråd, så skolens design, kommunikation og branding hænger tydeligt sammen, uanset hvilken platform man møder dem på.
Rent fokus – og ikke hokus pokus
Enkelthed, enkelthed, enkelthed er vejen frem, når vi designer et logo. Det skal være hurtigt at afkode og ikke kræve utallige analyser. Lukasskolens logo er designet i flere “dele”. Det er stærkt, forstået på den måde, at en del af logoet (ansigtet) kan benyttes alene. Der er en ekstra bonus, for det giver nemlig flere brugsscenarier for logoet.
Ansigtet i logoet er opbygget af klassiske tegn fra den danske retstavning. Punktum, cirkel, komma, streg er alle tegn, som eleverne lærer at kende, når de går i skole. Vi har valgt at skabe et ansigt, fordi det skulle være nærværende, vedkommende og vise energi i mødet mellem mennesker. Præcis som vores research også viste.
Payoff
“Fyldt med værdi” er Lukasskolens nye payoff. Det er udviklet ud fra, hvad spørgeskemaererne tydeligt fortalte os: Lukasskolen er en skole, hvor stærke værdier kommer til udtryk hver dag. Det er både i forhold til skolens kristne fundament, måden forældrene oplever, at skolens ansatte ser det enkelte barn og så det høje faglige niveau, som eleverne selv påpeger, de opnår på skolen. Lukasskolen er tydeligt værdifuld for både medarbejdere, forældre og elever – derfor er Lukasskolen lig med værdi!
Vi har derudover udviklet et payoff, der kan udfoldes endnu mere i skolens kommunikations- og brandingstrategi. For “Fyldt med værdi” kan nemlig omskrives og vinkles til en specifik dag, begivenhed eller stemning og dermed give lavpraktisk forståelse af en enkel, unik opstået mulighed.
- "Vi har oplevet et energisk samarbejde med Vokseværk! De er top-skarpe og har sat en ære i at finde ind til vores DNA gennem samtaler, besøg, mails, spørgeskemaer. De vil under huden på organisationen, og så går de ellers i vildskab i gang med input og skæve ideer. På den fede måde."
- "De har altid afsæt i organisationens værdi og visioner. “Det finder man ikke hver dag på landevejen, sagde Klodshans.” Det samme siger vi! For Vokseværk er nemlig helt nede på jorden og slet ikke “smart-i-fart-agtige”. Og det kan vi li’!"
- "Vi har fundet den helt rigtige samarbejdspartner, der kan sende vores skole sikkert ind i fremtiden med et intakt DNA fyldt med ideer, design og udtryk."
En blød og en markant typografi i stærkt samspil
Som en del af den visuelle identitet for Lukasskolen, har vi valgt to typografier, der på hver sin måde skaber et kendetegn for skolen – og sat sammen giver de et stærkt samspil. Ja, det er både effektivt og visuelt lækkeri, skal vi sige det :-)
Derudover er en række illustrationer en stor del af Lukasskolens nye udtryk, som alle har forskellige temaer
Når vi er helt inde og pille ved en virksomheds eller i dette tilfælde en skoles DNA, så er det vigtigt, at vi sørger for at finde ind til kernen af, hvad skolen ønsker, hvor de er på vej hen og først og fremmest, hvem de er. For det nytter ikke noget at trække en flot corporate løsning ned over skole og medarbejdere. Derfor tog vi direkte kontakt til dem, der ved mest om skolen.
Hvem ved noget?
Det kommer nok ikke som et chok for nogen, at skolens medarbejdere ved rigtig meget om skolen. Derfor udarbejdede vi et spørgeskema, som hver enkelt medarbejder fik mulighed for at udfylde - men det var ikke nok for os. Vi ville vide både, hvordan medarbejderne oplever skolen, men også hvordan skoler performer overfor dem det hele handler om: eleverne.
Derfor engagerede vi elever i 7.-8. og 9.klasse samt forældrene til børnene i indskolingen. Hvorfor har eleverne valgt skolen? Hvad er det skolen kan, som er helt særligt? Hvorfor har forældrene valgt Lukasskolen til deres børn? Og ikke mindst: hvorfra har nye elever og forældre hørt om skolen?
Og hvad kunne vi så konstatere?
Spørgeskemaer var en gave af format. For os og for skolen. Vi fik viden om Lukasskolen. hvor medarbejdere, forældre og elever kom med idéer, tanker, holdninger og små historier, som blev til værdifulde input, da vi valgte retningen for hvilke værdier den nye visuelle identitet skulle fremhæve.