Når gennemført design og kommunikation rykker elevtallet

Fodbold RAISFOTO 2652 Vv Case
Kunde
Djurslands Efterskole
Tema
Efterskole
År
2020
Services
Visuel identitet Grafisk design Branding Logo-design Tone of voice Sparring
Fotograf
Jesper Rais

Kommunikationsskalaen

Vores skala hjælper os og dig med at starte samtalen om jeres kommunikationsform. Samtidig giver den dig et overblik over, hvor på skalaen jeres tone of voice er placeret. Herunder er den vist i relation til casen.

Frisk
95%
Fresh

Besøg websitet

Du tager en efterskole, der har behov for at markere sig i markedet, blive rykket ud af boksen og som samtidigt tør gå imod den forventede kommunikation. Tilsæt så et tæt samspil med os igennem flere år, og du får: højt-højt-høøøjt energiniveau og ping-pong i særklasse! Vi har rykket skolen videre og frem i bussen, mens vi har haft blik for at være tro mod, hvad Djurslands Efterskole er, og hvad de vil. Så rammer vi nemlig ned det helt rigtige sted imellem frisk og fresh på deres kommunikationsbarometer.

Guldmedhjem Wide@2X
Hjerte@2X

Guld, der går lige i hjertet. Og huskes!

Tidligt i vores samarbejde fik vi fastlagt kernesætningen: "Du får guld med hjem". Og hvorfor landede vi på den? Ja altså... for at være helt ærlig, så ligger Djursland Efterskole ikke i navlen af Danmark. Til gengæld ligger det drønflot. Og da det er velkendt, at regnbuer ender laaaangt væk, og for enden af regnbuen er der lutter fryd og masser af guld.

Dér ligger Djurslands Efterskole. Langt ude, men et helt fantastisk sted! Her er forventninger – guld til dét eleverne får, dét eleverne giver til lærerne og dét lærer og ansatte giver til eleverne. Det er gejst, det er glæde, det er liv, det er følelse lige dér.

Der er guld på alle hylder. Af den høje karat. Ja tak!

Umbraco Lp Small Big@2X

Fantastisk effektivt. Selv på underspillet jysk.

Effekten af vores, og skolens, indsats taler sit tydelige sprog. Selv hvis vi slår over i gedigent underspillet jysk. For en så markant indsats skal naturligvis også lønne sig i en konkret effekt, og det gør den:

  • Da vi kom ind i billedet havde efterskolen 81 elever.
  • Nu har Djurslands Efterskole 117 elever, venteliste og høj kendskabsgrad blandt målgruppen.
  • #dufårguldmedhjem er blevet en velkendt sætning, og guld bliver i høj grad koblet sammen med Djurslands Efterskole i målgruppen og i baglandet.

Det er en håndgribelig og tydelig effekt, som naturligvis både sker pga. kommunikationsindsatsen, og fordi efterskolen også omfavner initiativerne, vi kommer med. Det giver en helstøbt, langsigtet indsats, og resultatet: en effektiv og markant effekt.

Ærlig og nærværende tone of voice. Ellers går den ikke.


Den kommunikation, du som potentiel ny elev (og forældre til elev) bliver mødt af, skal stemme 100% overens med dét, du møder på skolen. Ellers er det som en vingeskudt høne, der prøver på at flyve. Og dét bliver op ad bakke. 

Sagt med andre ord: Vi kan kun gøre kommunikationen for Djurslands Efterskole energisk og ligefrem, hvis det også er sådan, du oplever dit møde med skolen IRL. Men sådan er det heldigvis! Djurslands Efterskole funkler af en smittende energi og passionerede ansatte, hvad enten det er lærere, pedeller, køkkenansatte eller forstanderen. Der er high fives og kapow i luften. 

Djurslands E RAISFOTO 5869
Ved alle indgangsdøre på efterskolen, har vi designet unikke budskaber, der passer til konteksten. Stærke og favnende udtryk – også på dørmåtterne.
Skolens logo har vi nyfortolket og givet en visuel opdatering, så det står tidsvarende og klart i sit udtryk.
IMG 2771 Copy
IMG 3119
Overaaalt på skolen (jo, overalt) mødes du af budskaber i klar tråd med skolens fortælling og tone of voice. Kækt – så det ikke bliver kedeligt.

Involvering – og instant teenager-feedback

Da den nye visuelle designretning formede sig, valgte vi at inddrage eleverne for at få deres ærlige reaktion. Og spørger man teenagere, så får man reaktioner. Fedt, dragende, ærligt og energifyldt. Se selv herunder.

Appelsiiiiin – af den planlagte slags

Én ting er tekst og design. Noget andet er udtrykket i billederne. Også dér har vi kørt tæt parløb med efterskolen om udtrykket, stilen og hvilken følelse vi skal give modtageren. Herunder er vist et lækkert udsnit af et billede, der er med til at sætte fokus på efterskolens forskellige faglinjer f.eks. musikken.

Brænder du for musik, så vil det også komme frem under tysktimen (sorry, kære tysklærer, men sådan er det). Vi omfavner drømmen om at stå på scenen fyldt med lys og røg. Trommehvirvel for lækre og opsigtsvækkende billeder skudt af Jesper Rais.

IMG 4029
Musik RAISFOTO 2416 Vv Case
De Foraeldrebrochure Opslag Musik
De store musikdrømme starter måske her. Så hvorfor ikke favne det i billedeuniverset? Hvert billede fortæller en historie.
"Vokseværk har vist os, at I på en særlig måde kan finde ind i organisationens DNA og lytte til, hvem vi er, og hvad vi vil. Og så har I givet os med- og modspil og udfordret os på "plejer".

I har taget os med ud over kanten på områder, hvor vi havde behov for det, så vi kunne flytte os. Sammen med jer."
Bent Molbech, forstander

Hvordan kører skolen med fuld gejst og positivitet under Corona?

Corona-pandemien kan være et benspænd for at køre på med samme gejst og energi på efterskolen som normalt. F.eks. er en klassisk highfive ikke jordens bedste idé pt. Derfor har vi fået produceret en stor mængde highfive-hænder, så energien stadig kan holdes høj, når der er besøg på efterskolen.

En impulsiv brainstormidé fra Vokseværk er blevet til et håndgribeligt udtryk, som, uanset omstændighederne, holder energien tårnhøj og nærværet helt tæt på. 

Det smarte er, at den velkendte energi på skolen bibeholdes, og samtidig så giver det elever og ansatte en god mulighed for at holde afstand under besøg. En god og anderledes oplevelse, der giver smil på læben på hos besøgende og hos eleverne på skolen. Det er de små ting, der gør den store forskel.

Highfive Haand Design@2X (1)
IMG 0486 3
De Stillingsann@2X
Hvorfor ikke lade en stillingsannonce stikke ud og markere sig anderledes? Dét gjorde den. Og virkede i stor stil.

Målrettet indsats til forældre og elever


One size doesn't fit all. Og da slet ikke når vi taler så forskellig målgrupper som elever og deres forældre. Derfor har vi tidligt i forløbet målrettet kommunikationen forskelligt - så vi rammer begge målgrupper bedst muligt. Bl.a. har vi lavet en stor forældrebrochure med dybdegående "vokseninformation", og modsat så har vi lavet en mini-folder til teenagerne, hvor indholdet og informationerne har fokus på, hvordan det er at være elev på Djurslands Efterskole.

Med hele vejen


I vores samarbejde med Djurslands Efterskole er vi med hele vejen. Fra definition af tone of voice til designretningen til de konkrete ideer på SoMe og initiativer i den løbende markedsføring. 

IMG 8598

To energiske herrer – Karsten, lead designer i Vokseværk, og Bent, forstander på Djurslands Efterskole. En løbende og tæt dialog er helt essentiel for konstant at holde markedsføringen relevant og levende. Også på 6. år.

Hvad er ingredienserne for et tæt samspil og en markant effekt?

  • Det er vigtigt at kunne rykke hurtigt, når en mulighed byder sig i markedsføringen. Vi kombinerer både impulsive ideer og langstrakte strategier med fælles brainstorm, når vi eksekverer.
  • Giv gensidigt med- og modspil. Ærlighed og åbenhed hele vejen.
  • Høj energi og god gejst! Og kage.
  • Jævnlige snakke om hvad der rører sig, og hvad der er aktuelt, så vi holder kommunikationen så tæt på skolens liv som overhovedet muligt.
  • Involvér ansatte og elever – dyrk medejerskab og vær åben overfor input.
IMG 3126
Når vi får en idé, sørger vi for at teste den grundigt. Som sagt så gjort ... ja, det er stærke sager - og det blev til en kampagne for nærheden på Djurslands Efterskole.
Gratis Weekend 3
Gratis Weekend 4
IMG 2630
De Mulepose
IMG 5800
IMG 2748
Fodbold RAISFOTO 2652 Vv Case

Nysgerrig på hvordan kommunikationen og design går op i en højere enhed?

Karsten
Partner og vanebrydende lead designer
Karsten 2020 Overlay

Vi skal snakke sammen!

Tag fat i Karsten for mere information og uddybning. Måske du har et specifikt afklarende spørgsmål eller behov for at finde ud af, om der er et match i kompetencer og kemi fra vores side. Tag kontakt til os – det koster aldrig noget at spørge.