Vince Fleming 4I6VIZI79HE Unsplash

Nyt navn og et pay-off?

Hvad skal barnet hedde? Står du og din partner og småskændes over døbefonten? Eller har du brug for et mere tidssvarende navn til din virksomhed, fordi “Gittes gulvvask” ikke længere er dækkende, nu da virksomheden også udfører både renseriopgaver og vinduespudsning?

Bare rolig… det kan vi hjælpe dig med.  

Vi har, i al beskedenhed, drøngod erfaring med at navngive både store organisationer som f.eks. Velas og mindre virksomheder som Sargo, apps som Goosetracker og Fodtur samt events som f.eks. Skillsætter.

For at ramme et stærkt navn, skal vi vidt omkring. Det er ikke bare første forslag, der skal vinde. Vi skal hente inspiration i jeres virksomhed, hvem I er, og hvad I kan – men også hive den store krystalkugle frem og se, hvor I er på vej hen.

Vokseværk_RAISFOTO_2245.jpg

Men hvad så med det der pay-off? Hvad er det?

Slogan, tagline, catchphrase. Kært barn har usigeligt mange navne. Vi kalder det et payoff.

Payoff er virksomhedsbranding i én sætning. Bum! Dit payoff arbejder for dig og fortæller på en kort, let og enkel måde, hvad din virksomhed kan, hvad I sælger, hvem I er, eller hvad I gerne vil gøre for kunden.

Kort sagt skal dit payoff give din kunde en hurtig forståelse af, hvorfor man skal vælge din virksomhed. Et pay-off kan derfor være både en værdi, en holdning, et slagord, et motto, en salgstale, et løfte eller en konkretisering.

Med et godt payoff vil målgruppen identificere sig med brandet. Som f.eks. Nikes “Just do it” eller Fernet Branca “Life is bitter””. Det kunne også være P3s “Det man hører, er man selv”. Et payoff kan også udtrykke en holdning, eller et slags motto som f.eks. DRs “Licens er noget vi giver til hinanden”.
roskilde-life-is-bitter
Fra vores egen andedam, har vi bl.a. hjulpet Kendskab med et stærkt payoff, der kobler deres ydelser indenfor digital marketing sammen med selve navnet. Her er deres payoff også med til at styrke navnet, og det er en kvalitet i sig selv.
Kendskab 1.png
Sammenhaeng@2X

Aldrig alene. Altid sammen.

Et payoff skal altid ses i en kontekt. Det kan være til din virksomhed, din vare eller de ydelser, din virksomhed tilbyder. Men din virksomhed skal også leve op til sit payoff. Jae, så peger flaskehalsen altså på dig igen. Så bruger du f.eks. "Danmarks billigste gulvvask", så skal du altså (surpriiise) have den billigste gulvvask i Danmark. Og det er ikke til diskussion. Ærlighed – ellers er det selvsagt utroværdigt.

Payoffs der giver bagslag, når konteksten ændres eller verden forandrer sig:

  • Randers Kommunes "Randersledes" 👉 frikadellegate og saftevandsgate
  • Danske Banks "Gør det du er bedst til – det gør vi" 👉 finanskrise og hvidvaskskandale
  • DSB “hvis tiden er vigtig” 👉 ahhh, not so much
Plus@2X

Flaskehalsen peger på...

Når vi skaber (ja, skaber) et navn eller payoff til din virksomhed, så tager vi udgangspunkt i, hvem I er som virksomhed, hvilke ydelser I tilbydelser, og hvilke produkter I sælger. Vi tager bestik af jeres virksomheds kultur, jeres kommunikationsstrategi og hvad vil I gerne signalere med jeres payoff.

Er du selv i tvivl om, hvad I vil? Så er det heldigt, at vi er en fremragende ping-pong-elskende-sparringspartner!

Vi hjælper jer rigtig gerne afsted og ud over stepperne. Skal vi?

Lad os blive helt konkrete…

Case:
Et ambitiøst sportsevent, der sætter skills i spil

Skillsætter er et sportsevent på Djurslands Efterskole, hvor vi har designet logo og visuelt udtryk for eventet.

Se casen
Skillsaetter Header
Anne Mette
Strategisk kommunikationsudvikler
Annemette2

Vi skal snakke sammen!

Tag fat i Anne Mette for mere information og uddybning. Måske du har et specifikt afklarende spørgsmål eller behov for at finde ud af, om der er et match i kompetencer og kemi fra vores side. Tag kontakt til os – det koster aldrig noget at spørge.