En ny identitet med rødder i det velkendte æble

Småfolk Mockup 03
Kunde
Småfolk
Tema
Tøjbrand
Services
Logo-design Grafisk design Visuel identitet Sparring Tone of voice

Kommunikationsskalaen

Vores skala hjælper os og dig med at starte samtalen om jeres kommunikationsform. Samtidig giver den dig et overblik over, hvor på skalaen jeres tone of voice er placeret. Herunder er den vist i relation til casen.

Frisk
75%
Fresh

Småfolk er et børnetøjsbrand, som mange kender og genkender. Især det ikoniske æble. Men selv klassikere har brug for et frisk pust. Et ønske om at forny brandets visuelle identitet uden at miste den genkendelige kerne, satte gang i processen med Vokseværk ved roret og vi gik igang med en grundig og involverende designproces.

Fornyelse med respekt for historien

Behovet var klart: Småfolk skulle stå skarpere – både i den digitale verden, på emballage, i kampagner og i international kommunikation. Sammenhæng hele vejen rundt om brandet, men det måtte ikke ske på bekostning af den stærke genkendelighed, som især æblet bærer.

Derfor gik vi til opgaven med lige dele nysgerrighed og nænsomhed: Hvordan kan vi forny uden at forvanske?

Småfolk Brandfarver 02
Småfolk Aeble 01
Smaafolk Illu 02

Et frugtbart samarbejde mod nye muligheder

Processen blev formet i tæt samspil med Småfolks team gennem workshops og dialog dykkede vi ned i brandets kerneværdier, udtryk og kendskab. Sammen testede og justerede vi former, farver og typografi – med æblet som naturligt omdrejningspunkt. I processen tog vi også mod til, at afsøge alternativer uden direkte at benytte æble.

Småfolk Aeble Variationer Proces

Hvordan ser et æble egentlig ud?

Som en del af processen testede vi en række udgaver af æblet form til logoet for at finde ind til, hvad der gør det genkendeligt som Småfolk. Rundt, skarpt, barnligt, stiliseret? Vi afsøgte form, proportioner og detaljer, indtil vi landede et æble, der smagte af Småfolk. Nyfortolket og stadig genkendeligt.

Smaafolk Workshop 01

En effektiv og fokuseret proces

I samarbejde med Småfolks team undersøgte vi æblets muligheder som formgiver. Hvordan kunne det inspirere både grafisk sprog, layout og billedrammer? Hvordan kunne det optræde uden at dominere – men stadig være helt og aldeles Småfolk?

"Jaaa, fuld smæk på farver! Vi er vilde med vores nye identitet og de lækre farver."

Marianne Ditlefsen, Småfolk
Småfolk Logo 01
Småfolk Mockup 02
Smaafolk Iconics 01
Småfolk Brandfarver 01
Smaafolk Illu 01

Resultat: Et farverigt univers med tydelig genkendelse

Den nye visuelle identitet for Småfolk er enkel, legende og fuld af farver – med plads til både fantasi og funktion. Præcis som oplevelsen er med tøjet og i mødet med teamet i Småfolk. Budskaberne står skarpere, og æblet? Det lever videre i både logo og det visuelle sprog.

Småfolk er blevet opdateret og forandret. Ikke til ukendelighed, men til genkendelighed. Det er stadig dem, man kender. Bare i en version, der er klar til nutidens krav og fremtidens muligheder.

Smaafolk Abribus Statement

Eksempel på mulig outdoor-reklame for Småfolk, hvor vi bringer farver, budskab og den visuelle identitet i spil

Karsten
Partner og vanebrydende lead designer
Vokseværk00688 Kopier

Vi skal snakke sammen!

Tag fat i Karsten for mere information og uddybning. Måske du har et specifikt afklarende spørgsmål eller behov for at finde ud af, om der er et match i kompetencer og kemi fra vores side. Tag kontakt til os – det koster aldrig noget at spørge.