Artem Maltsev 3N7ddlkmfeg Unsplash

Verdens ultimativt superduper bedste mest awesome fem-stjernede brugeroplevelse

Store ord. Ja. Men brugeroplevelsen skal have én over nakken ellers peger pilen mod kunden selv, der oplever at de ikke kan gennemskue websitet/appen/servicen og løse deres behov.

Din, min og din nabos hverdag er fuld af todo's, der skal løses for at komme videre i dagens gode program. Det kan være at sætte vaskemaskinen igang, at fylde Rejsekortet op, bestille en GoMore eller tanke poletter i Lalandia.

Det sidste har vi for nylig prøvet og blev igen mindet om hvor vigtigt et gennemskueligt og sigende flow er for at løse en given opgave, så som at veksle til poletter. I Lalandia af alle steder, hvor opgaven var enkel – veksel mønter til poletter, men udførslen var lidt mere knudret. Det er langt fra uvæsentligt at gøre løsningen af opgaver enkle – både i respekt for kundens oplevelse af det og for sandsynligheden for at kunden vender tilbage, og dermed øget omsætning til virksomheden.

IMG 8890 A

Et eksempel fra den virkelige verden. Nærmere betegnet en polet-automat i Lalandia Billund.

I virkelighedens verden

  • A: Her kommer dine poletter ud. Altså resultatet bliver præsenteret først. Som det første undersøger man bakken – skal mine penge derind?
  • B: Hvad er denne til? Kort, billetter? Det viste sig åbenbart at være til sedler.
  • C: Møntindkast, ligner det. Især på mængden af slid. Vi fandt det – her er det første vi skal gøre!
  • D: Er det for brugeren eller er det til dem der skal tømme den? For markant placering ift. hvad der er relevant for brugeren.
  • E: Møntindkast? Nej vel. Må være nøglehul til når den skal tømmes. Igen for markant placering ift. hvad der er relevant for brugeren.
  • F: Møntudkast? Det må det være, men så ville en bakke under være en brugervenlig løsning, så de ikke lander på gulvet.
Usability Test
Ticket Machine Different Take@2X

Et eksempel på hvordan en mere strømlinet og brugervenlig tilgang kunne se ud. Her er elementerne klart prioriteret og adskilt hvad der er relevant for brugeren – og for dem der tømmer maskinen.

I den perfekte drømmeverden

  • Fokuseret: Et godt interface, fysisk eller digitalt, skal have et klart flow, så brugeren ved hvor de skal starte og hvad der er målet/successen.
  • A: Sedler kan indføres her (pssst ... betalingskort kunne også være fedt).
  • B: Møntindkast med tilhørende knap til bekræftelse af at man nu har indkastet alle mønter.
  • C: Output – en fælles skuffe til både poletter, som er slutmålet at få udleveret – og ligeså til mønter, der evt. kan komme retur.
  • Bonus: Der kunne med rette tænkes i flere smartere metoder, hvis man f.eks. hellere vil have kunder til at benytte kort, Apple Pay, MobilePay eller lign. Jo mere effektivt for kunden, jo bedre.

Sandsynligheden for gentagelse er større, når det er enkelt for kunden

Kunden får løst det ønskede behov hurtigt

En dårlig brugeroplevelse smitter tilbage på dig som virksomhed

Det er ikke for at være den sure mand, der rømmer stemmen og brokker sig! Vi ved bare af erfaring at en gennemtænkt og gennemskueligt flow for at løse en given opgave, er helt essentiel for en god brugeroplevelse. Derfor kan vi ikke lade være med at tænke i løsningerne – hvordan kunne man have givet brugeren en bedre oplevelse. Den bedste oplevelse.

Løses flowet rigtigt kan kunden (dig, mig og din nabo) få følelsen af at være Supermand. Ja, sat lidt på spidsen. Men følelsen af enkelthed og "jeg-gjorde-det-uden-hjælp" skal ikke underkendes.

Inddrag gerne den potentielle kunde i målgruppen til en test, så det bliver helt konkret og det giver syn for sagen med det samme.

King Lip Qhk5jjrmgcm Unsplash

Sådan må du gerne føle dig... Det lyder overordentligt flot, at brugeren af dit website, app eller service, skal kunne føle sig som supermand. Men det er og skal være en reel ambition for vores indsats og den endelige udførsel.

Niels
Partner og skævttænkende grafisk koordinator
Vokseværk00915

Vi skal snakke sammen!

Tag fat i Niels for mere information og uddybning. Måske du har et specifikt afklarende spørgsmål eller behov for at finde ud af, om der er et match i kompetencer og kemi fra vores side. Tag kontakt til os – det koster aldrig noget at spørge.