Tone of voice
Tone of … what? Ja, det hedder det. Tone of voice er den stil, du lægger for din kommunikation. Det er måden, du siger noget på. Måden du snakker til din målgruppe på. Væsentligt? Ja, det kan du bide dig selv i målgruppen på.
Tone of … what? Ja, det hedder det. Tone of voice er den stil, du lægger for din kommunikation. Det er måden, du siger noget på. Måden du snakker til din målgruppe på. Væsentligt? Ja, det kan du bide dig selv i målgruppen på.
Eller taler du i skyhøjt, akademisk djøf-sprog og tilkendegiver overfor målgruppen, at det er dig magtpåliggende at anerkende deres perspektiver og fremføre dem på en saglig og fremsynet måde? Eller er du totalt nede med det sjiitt og har optur på over de syge farver baristakaffen har – og dagen er bare totalt O.P.
Åh ja, mulighederne er mange, når din virksomheds tone of voice skal defineres. Det vigtigste er dog, at du og din virksomhed er opmærksomme på de muligheder, I har med jeres tone of voice. Det handler nemlig ikke "bare" om at have et budskab, det handler om, hvordan du kommunikerer dit budskab til din målgruppe.
Hver gang du skaber content (nyhedsbreve, opslag på SoMe, præsentationer til en kunde, sender en mail – ja faktisk er det helt ned til måden, du formulerer teksten på din emballage), så bruger du virksomhedens tone of voice. Faktisk er den tekst, som du læser netop nu, skrevet i vores tone of voice. Yes … der kan man nemlig bare se! Tone of voice skal gennemsyre alt, hvad din virksomhed skaber af skriftlig kommunikation.
Tone of voice handler om indpakningen af dit budskab. Det handler ikke bare om, hvad du siger: Det handler om, hvordan du siger det.
Tone of voice er med til at skabe dit brand. Bum, kort fortalt! For hvis du ikke er et brand, er du bare en vare – og varer kan kun konkurrere på kolde kontanter, hvorimod brands selv sætter prisen. Ja, den lader vi lige stå et øjeblik.
Tone of voice er din virksomheds stemme internt, men især eksternt. Den udtrykker, hvad det er for nogle mennesker, der står bag brandet. Det handler altså ikke bare om, HVAD din virksomhed laver, men HVEM der står bagved og skaber brandet. Og hvorfor? Fordi vi vil handle med mennesker og ikke med maskiner.
Måden din tone of voice er skruet sammen på tiltrækker bevidst (eller ubevidst) netop den type kunder, som du gerne vil arbejde sammen med. “Jamen er der slet ikke nogen, der kan blive skræmt af vores tone of voice? Vi vil jo ikke skræmme kunder væk.”
Godt spørgsmål dér. Vi har svaret til dig: Jo, måske. Men tone of voice giver jo netop et godt indblik i, hvem I er som virksomhed, jeres stil og jeres måde at kommunikere på – og hvis en kunde bliver skræmt af det og derfor ikke ønsker at handle med jer... jamen så er det jo heller ikke en kunde, I har lyst til at handle med, vel?
Når vi skaber jeres tone of voice, så sørger vi for, at den afspejler jer, der arbejder i virksomheden, det I sælger, og hvor I er på vej hen med butikken. Vi sørger også for, at jeres tone of voice er jeres egen, lidt unik, og helt naturlig for jer at bruge. Vi inkorporerer f.eks. virksomhedskultur, et favorit udtryk eller små finurligheder, der kendetegner netop jer.
Ejendomsinvestering A/S har fået en klar tone of voice og et indbydende grafisk udtryk, der indgyder ro, stabilitet og en friskhed i et ... nåja ... konservativt marked.
Tag fat i Karsten for mere information og uddybning. Måske du har et specifikt afklarende spørgsmål eller behov for at finde ud af, om der er et match i kompetencer og kemi fra vores side. Tag kontakt til os – det koster aldrig noget at spørge.